Az automata váltóról

Hogyan vezessünk automata váltós autót?


Az automata váltó előnye:

Az automata váltó nagyobb kényelmet jelent a sofőr számára, mint a manuális (kézi) váltó. Nagy előnye, hogy tökéletesen illeszkedik a különböző vezetési stílusokhoz.
Automata váltós autóban a sebességváltás automatikusan történik, nincsen kuplung pedál. Ha a váltó D (vezetés) állapotban van, az autó automatikusan kiválasztja a helyes állapotot a motor és a sebesség alapján.


A sebességváltó

Az automata váltó az alábbi fokozatok tartalmazza:
 
Hogy miért van 1 és 2 fokozat, mikor a sebességváltás automatikus? Mert néha a sofőrnek szüksége van az automatikus rendszer felülbírálására, például amikor egy meredek dombon halad lefelé.
Ilyen helyzetben az automata váltó megpróbál magasabb fokozatba kapcsolni, holott biztonsági okokból jobb alacsonyabb fokozatban haladni.
 

Elindulás, haladás, megállás

 

Elindulás
2 dolgot kell tennünk: a váltónak P helyzetben kell lennie, illetve a fékpedált benyomva kell tartanunk. A legtöbb automata autó nem indul, amíg ezeket a lépéseket nem végeztük el.
Tehát jobb láb a féken, váltó P helyzetben, fordítsuk el a kulcsot és indítsuk el az autót.
A mozgáshoz váltsunk P-ből D-be.

„Kúszás”
Az automata autókat úgy tervezték, hogy a gázpedál nyomásra nélkül is előre haladjanak. Emiatt, ha álló helyzetet szeretnénk elérni, használjuk a fékpedált vagy a kéziféket.

Lassítás és megállás
Automata váltós autóval egyszerűbb, mint a hagyományos kézi váltós típussal. De emlékezzünk rá, hogy az automata váltó nem reagál olyan gyorsan a gáz visszavételére, mint a kézi, így a motorfékkel való lassítás lehetősége kisebb.
Lassításhoz vegyük le a lábunkat a gázról és tegyük a fékpedálra. A gyengébb motorfék miatt korábban és erősebben kell fékeznünk, fékezéskor a váltó automatikusan visszavált alacsonyabb fokozatba. Ez jó segítség csomópontoknál és egyéb helyzetekben ahol lassítanunk kell, hiszen jobban tudunk figyelni külső tényezőkre és biztonságosabb lehet, mint állandóan a váltásra figyelni.
Mikor az autó megáll, tartsuk a lábunkat a fékpedálon. Az út végén, mindig tegyük a váltót P helyzetbe és húzzuk be a kéziféket, mielőtt leállítjuk a motort.

Parkolás és várakozás
Mindig használjuk a kéziféket, ha a dugóban állunk. Ha csak egy kis szünet van, akkor elég a lábfék is.
Parkoláskor, szintén használjuk a kéziféket és válasszuk a P pozíciót, mielőtt felengedjük a fékpedált. Csak mikor újra elindulunk, akkor nyomjuk be a fékpedált, engedjük ki a kéziféket és váltsunk D-be.

Kanyarodás
Az automata váltók gyakran felkapcsolnak, mikor a kanyarhoz érve csökkentjük a gázpedál nyomását, ami azt eredményezheti, hogy a kanyart gyorsabban vesszük be, mint szeretnénk. Ennek elkerülése érdekében, mielőtt a kanyarhoz érünk, finoman gyorsítsunk. Így az automata váltó alacsonyabb fokozatba fog váltani. Ha sok a kanyar az úton, tegyük a 2. vagy 3. helyzetbe a váltót.

Tolatás
Tegyük a lábunkat a fékre, a váltót mozgassuk R helyzetbe. Lassan engedjük fel a féket és nyomjuk óvatosan a gázpedált.

Manőverezés
Mivel az automata váltós autók automatikusan és lassan mozognak, nem szükséges a gézpedálhoz érnünk, ha alacsony sebesség mellett manőverezünk. Ha dombos helyen tesszük ezt, egy kis gázt azért kell adnunk.
A legtöbb automata váltós autó lehetővé teszi a kézi váltást is. Ez jelölve van a sebességváltón a kézinek megfelelően számokkal, az első sebességfokozatot gyakran L (low) betűvel jelölik.
Ezek az alacsony fokozatok hasznosak lehetnek lassú mozgás (dugó) esetén, és amikor szükségünk van a motorfékre (lejtmenet).

Kick down
Ha hirtelen gyorsulnunk kell, használjuk az ún. kick down-t. Segítségével arra kényszeríthetjük az automata váltót, hogy alacsonyabb pozícióban maradjon hosszabb ideig.
Az aktiválásához nyomjuk be erősen a gázpedált padlóig, és tartsuk így, amíg el nem érjük a kívánt sebességet. Ha elértük, vegyük le lábunkat a gázpedálról.

Elindulás emelkedőn felfelé
Ha meredek helyen szeretnénk felfelé haladni, induláskor nem elegendő felengedni a fékpedált. Néhány automata autóban van olyan funkció, ami megakadályozza a hátracsúszást, de ha nekünk nincs, a következőt tegyük:

Lejtmenetben
Amikor lejtmenetben haladunk, hogy kontrolláljuk az autó sebességét, válasszuk ki az egyik kisebb pozíciót (1, 2 vagy 3). Ez az autót alacsonyabb fokozatban tartja és megakadályozza, hogy magasabb helyzetbe váltson.

Vezetés hóban, jégben
Hogy megakadályozzuk a kerekek kipörgését a csúszós utakon, válasszunk magasabb fokozatot. Néhány automata váltós autóban van külön ilyen körülményekhez való beállítás, amit manuálisan ki tudunk választani, de ha nincs, válasszuk a 2. vagy 3. pozíciót, ami segít, csökkenti az autó sebességét.

 

Vezetési tanácsok